Toyota verovert vijfde opeenvolgende overwinning in Le Mans
AUTOSPORT - Toyota heeft voor de vijfde achtereenvolgende keer de overwinning gepakt tijdens de 24 uur van Le Mans. Brendon Hartley, Sebastien Buemi en Ryo Hirokawa reden de nr. 8 Toyota GR010 Hybrid na 24 uur wedstrijd als eerste onder het zwartwit geblokte door.
Toyota's zege was weinig verrassend te noemen tijdens de 90e editie van de 24 uur van Le Mans. Het team wat met twee wagens naar de Sarthe was afgereisd had in de Hypercar-klasse geen concurrentie aan de wagens van Glickenhaus en Alpine. Zodoende ging de tweede plaats in het algemene klassement naar de nr. 7 Toyota van Mike Conway, Jose-Maria Lopez en Kamui Kobayashi. De derde plaats ging naar de prive ingeschreven nr. 709 Glickenhaus van Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Franck Mailleux.
De strijd in de LMP2-klasse was van een geheel ander niveau, waarin ook de meeste Nederlanders stonden ingeschreven. Vierentwintig seconden na de start ging het al mis voor de nr. 31 WRT Oreca van pole sitter Robin Frijns. Teamgenoot Rene Rast tikte in de sprint naar de eerste bocht een concurrent buiten de baan wat hem een minuut straftijd opleverde. De Oreca viel terug in het klassement doch Rast, Frijns en Sean Gelael knokten zich terug ondanks kleine technische problemen. Frijns reed na een weergaloze stint vannacht op de derde plaats, hoewel een straf voor Gelael de Oreca opnieuw in het klassement terugwierp.
De handdoek kon definitief in de ring worden gegooid toen Frijns zelf door een fout hard in de vangrail crashte, waarna het doek voor de nr. 31 Oreca was gevallen. De winst in LMP2 ging naar de nr. 38 JOTA Oreca van Roberto Gonzalez, Antonio Felix da Costa en Will Stevens. Het trio voerde de LMP2-klasse vanaf het tweede uur aan en stond vervolgens de leiding niet meer af.
In het laatste jaar waarin de LMGTE Pro-klasse aan de start kwam ging de winst naar de Porsche van Gianmaria Bruni, Frederic Makowiecki en Richard Lietz. Voor Corvette wat de zinnen op de winst had gezet pakte de wedstrijd in Le Mans dramatisch uit. In eerste instantie viel de Corvette van landgenoot Nick Catsburg vanwege een technisch probleem. Luttele minuten later werd de tweede Corvette door een AF Corse Oreca in de vangrail afgeschoten waardoor de Amerikaanse fabrikant met lege handen naar huis ging. LMGTE Am werd een prooi voor de Aston Martin van Ben Keating, Henrique Chaves en Marco Sorensen.
Van de overige Nederlanders werden uiteindelijk Nyck de Vries en Tijmen van der Helm als beste geklasseerd. De Vries werd op het allerlaatste moment opgeroepen bij TDS Racing nadat het team het zonder derde rijder moest doen. Vanuit de achterhoede knokten beiden zich samen met Mathias Beche terug en finishten op een fraaie vierde plaats in de LMP2-klasse.