'Cancellara gebruikte motor in fiets'
WIELERSPORT - Fabian Cancellara heeft in Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen een motortje in zijn fiets gezet. Dat meldt de Italiaanse krant L'Avvenire. Jean Whethier, een hooggeplaatste bij de internationale wielerunie UCI, is op de hoogte van de geruchten. 'Er is inderdaad een vermoeden dat renners en ploegen gebruik maken van gemotoriseerd materiaal.'
Cancellara wisselde in Parijs-Roubaix en in de Ronde van Vlaanderen vlak voor de finale van fiets. Bij de finish bleek het ros van de Zwitser vervolgens spoorloos verdwenen. 'Tijdens de Tour van vorig jaar werden we daarop attent gemaakt. We hebben ondertussen ontdekt dat het een renner tussen de 60 en 100 watt voordeel kan opleveren. Onze technici ontwikkelen momenteel een systeem dat verborgen motortjes in frames kan opsporen. Alle fietsen bij de grote wedstrijden zullen binnenkort worden gecontroleerd,' aldus Whethier.
Stijn Hoornaert, een Vlaamse ex-renner die zijn eigen frames ontwerpt, is er zeker van dat motortjes in fietsframes geplaatst kunnen worden. Voor de mountainbike kan men zelfs al zo'n fiets kopen. 'Het motortje wordt in de staande buis van het kader geschoven. Van daaruit geeft het via een tandwiel aandrijving met een trapas, waardoor je minder hard op de pedalen moet duwen. Het is absoluut niet moeilijk te monteren. Het enige nadeel is dat een motor 1,9 kilogram weegt. Tegenwoordig zijn carbonfietsen echter nog slechts 6,8 kilogram, tel daar een kleine twee kilogram bij op, en de fiets is nog licht genoeg,' aldus Hoornaert.
Het geluid wat het motortje maakt is volgens Hoornaert ook geen probleem. 'Het betreft een electromotor. Zelfs een fietsketting maakt meer lawaai.'